קבלנים ויזמים

צרו קשר לתכנון הפרויקט הבא שלכם

עקרון פעולות המזגן

למעשה פעולת המזגן הנה העברת חום. בקירור, מהחלל הממוזג לסביבה החיצונית. בעזרת משאבת חימום ניתן להעביר חום מהסביבה החיצונית אל החלל הממוזג. גז הפריאון במערכת סופח אליו את החום, הבלתי רצוי בקירור, ודוחף אותו דרך מערכת צינורות לסוללה החיצונית. מנוע המאוורר, הממוקם ביחידה החיצונית, מפזר אויר חוץ ע"ג הסוללה החמה, כך מעביר את החום מגז הפריאון לאוויר החוץ. 

רוב מערכות מיזוג האוויר כוללות את חמשת הרכיבים הבאים: 

  • מדחס
  • רכיב הצרה
  • סוללת איוד ומפוח
  • גז קירור
  • סוללת עיבוי ומפוח

רוב מערכות מיזוג האוויר הביתיות עובדות כמערכות מפוצלות. משום כך יש להן את "הצד החם" או יחידת העיבוי הכוללת את המדחס, סוללת העיבוי, לעיתים גם רכיב ההצרה וכן מאוורר, יחידה זו ממוקמת מחוץ לבית. כמו כן יש להן את "הצד הקר" או יחידת האיוד הממוקמת בתוך הבית והכוללת את סוללת האיוד, לעיתים גם את רכיב ההצרה ומפוח אשר  מזרים אויר דרך סוללת האיוד ומש, במזגני אויר מפוצלים, ישירות לחלל וביחידות מתועלות דרך מערכת התעלות לחלל הממוזג. עיקרון העבודה של חידות פקאג׳ או Rooftop דומה אלא שבהם שתי היחידות, החיצונית והפנימית, ממוקמות במארז אחד.

המדחס (אשר נשלט ע"י התרמוסטט) מהווה את לב המערכת. המדחס משמש כמשאבה המזרימה את הקרר (גז הקירור) במערכת. תפקידו לינוק בלחץ נמוך, בטמפרטורה נמוכה, את הקרר, במצב צבירה גז, וע"י דחיסת הגז, מעלה את לחץ וטמפרטורת הקרר. הקרר בטמפרטורה גבוהה ולחץ גבוה זורם לסוללת העיבוי (ביחידה החיצונית).

עקרון פעולות המזגן

סוללת העיבוי הנה סדרות של צינורות, כאשר מנוע המאוורר מזרים אוויר חוץ דרך סוללת העיבוי. בעת שהקרר זורם בסוללת העיבוי, כשאוויר קריר זורם דרכה, אוויר החוץ סופח אליו את החום מהקרר וגורם לו לשנות מצב צבירה, מגז לנוזל. הקרר, במצב נוזל בלחץ גבוה וטמפרטורה גבוה, מגיע לרכיב ההצרה.

רכיב ההצרה מהווה את מוח המערכת. כאשר מדובר בשסתום התפשטות, ע"י בדיקת טמפרטורת האיוד (בסוללת היחידה הפנימית), הוא מאפשר לנוזל הקרר לזרום, דרך נחיר, לסוללת האיוד. ברכיב הצרה מסוג צינורית קפילר, הקרר יזרום בכמות אחידה וללא תלות בטמפרטורת האיוד אל סוללת האיוד. כאשר הקרר זורם מרכיב ההצרה לסוללת האיוד במצב נוזל ובלחץ נמוך וטמפרטורה נמוכה. 

קרר בטמפרטורה הנמוכה זורם עתה במערכת הצינורות אשר בסוללת האיוד (ביחידה הפנימית). מאוורר היחידה הפנימית מזרים כעת אוויר מטופל (מהחלל הממוזג) דרך סוללת האיוד. בעת שאוויר זה עובר דרך הסוללה, הקרר, אשר נמצא בטמפרטורה נמוכה יותר, סופח אליו חום מהאוויר ומשנה את מצב הצבירה של הקרר מנוזל לגז. בשלב זה מוזרם האוויר המקורר חזרה לחלל, ישירות (במזגנים מפוצלים) או דרך תעלות המיזוג (במערכות מתועלות). 

מסוללת האיוד זורם הקרר חזרה למדחס ולמחזור קירור נוסף. 

* TVE – שסתום התפשטות תרמוסטטי. הסבר להימצאות 2 רכיבים מסוג זה נתן למצוא במילון מונחים.

אהבתם? שתפו:

קראו טיפים והמלצות נוספים

vrf מה זה

vrf מה זה

עולם המזגנים משתנה כל העת כתוצאה מהכניסה של טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר בתחום. בהקשר זה רבים מנסים להבין מה זה Vrf ועל כך נרחיב במאמר

להמשך קריאה »

קבלנים ויזמים

צרו קשר לתכנון הפרויקט הבא שלכם